Salam dan selamat sejahtera.
Dialog-dialog contoh yang ada di artikel yang akan saya ulas ini adalah dialog yang biasa didengar. Kita sebagai manusia sememangnya banyak alasan atas setiap sesuatu yang dilakukan. Kadang-kadang bagus sebab kita membuat sesuatu secara bersebab tetapi malangnya kebanyakannya menggunakan alasan sebagai "escapism" bagi sesuatu yang dilakukannya. Bagi isu ini iaitu keberkesanan pedagogi guru yang mana bukan isu terbaru malah sering menjadi bualan atau sebab pemantauan ke atas guru-guru dijalankan. Tetapi adakah yang menjalankan pemantauan itu sendiri jelas dengan pedagogi yang berkesan? Saya bukan anti-pemantauan tetapi saranan yang saya terima selama bergelar guru di sekolah yang saya berkhidmat setakat ini, boleh membuatkan saya ketawa sendiri dan terfikir, "Adakah mereka benar-benar jelas dengan keadaan pelajar ini?". Tidak semua saranan itu yang tidak saya terima tetapi terdapat saranan yang kurang boleh saya terima dengan keadaan pelajar saya. Itu sebabnya saya mengelaskan golongan ini sebagai golongan yang dah lama tidak pergi mengajar kerana tidak berkenalan dengan murid.
Secara peribadinya, saya bersetuju dengan artikel ini kerana saya berpendapat, kaedah, teknik dan strategi yang akan kita gunakan dalam pengajaran adalah bergantung kepada keadaan murid. Walaupun dalam sekolah yang sama, tidak mungkin saya menggunakan pendekatan yang sama ke atas pelajar tahun berikutnya. Kaedah mungkin sama tetapi strategi yang digunakan mungkin berbeza sesuai dengan markah mula berdasarkan peperiksaan akhir tahun sebelumnya dan tahap motivasi pelajar terhadap matapelajaran yang akan diajar. Motivasi pelajar bukanlah perkara yang patut dipandang remeh dalam memulakan pengajaran kerana ia mempengaruhi tumpuan pelajar terhadap pengajaran guru. Sekiranya guru tidak mengambil perhatian terhadap aspek ini, maka proses pengajaran dan pembelajaran mungkin terganggu. Menurut dapatan TIMSS, gangguan pelajar (perbezaan kebolehan akademik pelajar, latar belakang pelajar yang berbeza, pelajar berkeperluan khas, pelajar yang tidak berminat dan pelajar yang mengganggu) akan menyebabkan pengajaran guru terganggu dan menjejaskan pencapaian pelajar.
Adakah tiada jalan penyelesaian? Setiap penyakit ada ubatnya. Maka, tentulah guru yang mengajar itu sepatutnya telah menguasai semua kaedah pedagogi yang pernah dipelajari semasa di maktab atau universiti dulu. Tetapi berapa orang yang benar-benar mengamalkannya? Kita diajar tentang pedagogi dan kita juga dilatih menggunakan alat bantu dan bahan mengajar. Paling terkini pastinya penggunaan ICT. Apabila anda berhadapan pelajar dalam kategori mengganggu, bagaimana anda menarik perhatian mereka agar memberi tumpuan kepada anda? Kemudahan ICT termasuk internet disediakan kerajaan bagi menggalakkan pengajaran yang berkesan di kalangan guru. Pelajar juga boleh mengakses sendiri internet bagi mempelajari perkara baru yang mungkin tidak didedahkan di dalam kelas. Dengan pengetahuan baru yang pelajar miliki dan pengetahuan guru, pastinya suasana pengajaran lebih bermakna dan komunikasi dua hala antara guru dan murid terjadi. Walaubagaimanapun, terdapat guru yang lebih berminat dengan kaedah konvensional yang lebih menjurus kepada peperiksaan. Ini kerana prestasi guru dan sekolah diukur melalui pencapaian pelajar. Jadi tidak menghairankan sekiranya kebanyakan guru mengamalkan "exam-oriented approach". Bagi pelajar luar bandar pula misalnya, amalan "spoon-feed" telah menjadi kebiasaan di kalangan pelajar. Oleh itu, sekiranya guru meminta pelajar mencari perkara yang berkaitan tajuk yang diajar di internet, agak sukar bagi mereka melaksanakannya kerana akhirnya guru sendiri yang mempersembahkan kepada pelajar ini. Hal ini mungkin disebabkan oleh kurangnya pendedahan penggunaan internet bagi tujuan pendidikan di kalangan murid. Justeru itu, guru perlu melakukan sesuatu bagi mengubah situasi ini.
Setakat ini sahaja coretan saya buat kali ini. Segala coretan yang menyinggung mana-mana pihak, harap dimaafkan. Teguran di sini dan komen adalah bagi diri saya sendiri dan mereka yang terasa berbuat perkara yang tidak sepatutnya semasa mendidik anak bangsa kita. Sama-samalah kita perbaiki diri kita bagi kemajuan sistem pendidikan yang lebih berkualiti. Sekali lagi, saya sertakan pautan bagi artikel ini: http://www.teachersrock.net/pdkt.htm
Setakat ini sahaja coretan saya buat kali ini. Segala coretan yang menyinggung mana-mana pihak, harap dimaafkan. Teguran di sini dan komen adalah bagi diri saya sendiri dan mereka yang terasa berbuat perkara yang tidak sepatutnya semasa mendidik anak bangsa kita. Sama-samalah kita perbaiki diri kita bagi kemajuan sistem pendidikan yang lebih berkualiti. Sekali lagi, saya sertakan pautan bagi artikel ini: http://www.teachersrock.net/pdkt.htm
No comments:
Post a Comment